Al 40.000 boze klanten zetten Telenet verder onder druk

Al 40.000 boze klanten zetten Telenet verder onder druk

SHARE

Klanten van Telenet hebben kritiek op de prijsverhoging die het bedrijf doorvoert. Meer dan 40.000 mensen hebben een petitie op het internet ondertekend tegen die prijsstijging.

Telenet liet vorige week weten dat pakketten met internet en televisie twee euro duurder worden, met telefoon erbij komt er zelfs drie euro bij. Kurt Buysse, een 41-jarige onlinemarketeer, lanceerde na de bekendmaking de website iklaatmenietpluimen.be . ‘We vragen Telenet om de prijsverhogingen niet door te voeren’, zegt Buysse. Klanten dreigen ermee op zoek te gaan naar alternatieven als Telenet zijn prijzen alsnog opdrijft. De initiatiefnemer onderzoekt tegelijkertijd of een groepsaankoop voor telecombundels mogelijk is.

Ook Test-Aankoop vraagt minister van Telecom Alexander De Croo om van lagere telecomprijzen een prioriteit te maken. De consumentenorganisatie wil ‘echte concurrentie’ op de telecommarkt en zal ‘verdere acties ondernemen’.

Zoveelste prijsverhoging

Volgens Test-Aankoop wordt Telenet met de aangekondigde prijsverhoging in januari de duurste speler op de markt voor consumenten met een laag en gemiddeld verbruik. ‘Zij moeten voortaan meer dan 70 euro per maand betalen. Dat is te veel’, aldus de consumentenorganisatie.

Test-Aankoop hekelt dat ‘Telenet-klanten opnieuw verplicht worden om een zoveelste prijsverhoging te slikken’. ‘Eerder dit jaar had Telenet zijn klanten met een aangekochte digicorder of digibox ook al voor het blok gezet door te laten weten te stoppen met uitzendingen via de SD-decoders’, luidt het.

De verbruikersorganisatie raadt consumenten aan om prijzen te vergelijken en roept bevoegd minister De Croo op om de voorwaarden voor toegang tot de kabel aan te passen, ‘zodat het voor alternatieve operatoren ook effectief haalbaar wordt om met een aanbod te komen’. ‘Alleen op die manier kunnen nieuwe spelers op de triple play markt toetreden en kunnen we spreken van echte concurrentie.’